![]() |
De Zegel |
Vreemde Zaken : "Den Haag" 20 februari 2009
In het Gemeente Museum Den Haag was een speciale tentoonstelling over echtparen / koppels in de kunst. Daarnaast was de projectzaal ingericht door de Haagse kunstenaar Ossip. Een ware speelkamer voor onze geest. De foto's van die dag zijn verwerkt in een aantal fotomontages, die zijn vervolgens verwerkt in een bewegend object met sneeuwbollen. Als je die sneeuwbollen na het bewegen belicht ontstaat er een magische wereld.
Pers bericht : Atelier Ossip
"De Haagse
kunstenaar Ossip (1952) bouwt in de projectenzaal zijn eigen atelier na.
Bezoekers worden geconfronteerd met zijn ‘lievelingsobjecten’ en met
kunstwerken waarmee hij zich laat omringen tijdens zijn werkproces. Het
resultaat is een theatrale opstelling met een bombardement aan intrigerende
beelden die vanaf het eerste moment direct fascineren. De toeschouwer ontkomt
niet aan de beklemmende intensiteit van deze beelden.
Projectenzaal : Atelier Ossip |
De bezoeker
loopt door deze installatie met hangende en staande figuren en wordt letterlijk
en figuurlijk op een verkeerd been gezet. Foto’s op zetstukken hangen met
kettingen aan het plafond zoals een man in pak met ouderwetse bolhoed met onder
hem twee damesschoenen. Andere figuren staan op een verhoging op de grond of
hangen aan de wand. Drie naakte dames op een oude strijkplank zijn met elkaar
verbonden door een touw en zijn allen met een ijzerdraad- constructie vastgemaakt
aan het strijkijzer. Anderen staan op een krukje, een boek of een lampenkap.
Ossip
gebruikt oude (portret)foto’s, afkomstig uit medische boeken of vergeelde
tijdschriften en kranten met name uit het begin van de twintigste eeuw. Het
gaat hem niet om de context van de foto maar om het beeld zelf. De afbeeldingen
wekken bevreemding op doordat ze vaak mensen laten zien met lichamelijke
afwijkingen, maar ook doordat ze uit hun oude, historische context zijn
gehaald, zoals de foto’s van klassieke schoonheden. Vervolgens vergroot en
bewerkt hij de beelden waardoor ze in het heden geplaatst worden.
Het
oorspronkelijke beeld is nog steeds zichtbaar maar krijgt een
betekenisverandering. De verloren ruimtelijkheid geeft hij terug door het
spannen van touwtjes of ijzerdraad of door toevoeging van een dierlijk bot of
een lapje stof. Accenten worden gelegd en krachtige beelden ontstaan. Op deze
manier schept hij een totaal andere wereld waarin de bezoeker zijn eigen
betekenis aan deze nieuwe beelden kan geven.
Ossip werkt associatief; de op de
werken geplaatste teksten kunnen een relatie hebben maar ook weer totaal niet.
Zijn onorthodoxe werkwijze is niet gebaseerd op een ideologie of een
kunsthistorische stijl. Elke vorm van hoogdravendheid wil hij vermijden; kunst
moet voor zichzelf spreken. Het werk van Ossip is intrigerend, vaak beklemmend,
daagt uit en geeft genoeg stof tot nadenken. "
Vooral de laatste zin heeft weer veel met onze denkwereld te maken
De fotocollage van De Haag |
De belichte sneeuwbollen met daarin de fotocollages |
Object in wording |
Hans Arp : "Een kwestie van zien" |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten