dinsdag 12 juni 2012

Vreemde Zaken : "Den Haag" 2011


In wording
Vreemde Zaken : "Den Haag" 19 augustus 2011

Markus Lüpertz (1941)

De schilder en beeldhouwer Markus Lüpertz behoort samen met Penck, Immendorff en Baselitz tot de generatie na-oorlogse Duitse kunstenaars die het expressionisme nieuw leven inbliezen. Zijn werk typeert zich door zijn zoektocht naar het evenwicht tussen abstractie en figuratie, tussen vorm en kleur. In zijn schilderkunst is het landschap favoriet, terwijl de menselijke figuur in zijn beeldhouwwerk juist centraal staat.
Voor de Duitse kunstschilder en beeldhouwer Markus Lüpertz  is het overduidelijk dat kunst ver boven het dagelijks leven uitstijgt. Waar mogelijk verkondigt hij deze visie die in schril contrast staat met de hedendaagse discussie waarin kunst moet wedijveren met plat vermaak en lifestyle. In de media dikt hij zijn overtuiging aan door zijn onberispelijke en zelfverzekerde optreden als ‘Koning der schilders’.  Lüpertz is in Duitsland een bekende mediafiguur. Als een echte ‘Malerfürst’ doet hij denken aan de kunstenaars uit het einde van de negentiende eeuw die zich ver verheven voelden boven de burgerlijke maatschappij. Dat de kunst met een grote K van Lüpertz gelijktijdig geprogrammeerd staat met de tentoonstelling Anoniem gekozen waarbij het museum open staat voor amateurs en professionals, roept een boeiende tegenstelling op.

Marcus Lupertz

Het mooiste wandje van de dag
Vitrine Emiel van Moerkerken in het GEM


Emiel van Moerkerken (1916 - 1995)

De positie van Emiel van Moerkerken is in de Nederlandse fotografiegeschiedenis even belangrijk als ongrijpbaar. In de jaren dertig en veertig werkte hij vooral surrealistisch. Hij had een fascinatie voor de verhouding tussen waarneming en het onderbewuste, en de relatie tussen seksualiteit en fantasie. In Nederland was hij een van de weinige fotografen die zich met surrealisme bezighielden. Hij onderhield in de jaren dertig zelfs contacten met de kunstenaarskring van surrealisten rondom André Breton in Parijs. Behalve surrealistische foto’s maakte Emiel van Moerkerken ook journalistieke reisreportages. Vanaf eind jaren veertig krijgt zijn fotografie een meer documentair karakter, wat zichtbaar wordt in zijn latere fotoboeken Amsterdam (1957) en Meisjes van Nederland (1959). Deze mix van reportage en documentaire is ook terug te zien in zijn vele schrijvers- en kunstenaarsportretten. De retrospectieve tentoonstelling in het Fotomuseum Den Haag geeft een boeiend beeld van zijn rijke en veelzijdige fotografie en filmkunst.

 



Erwin Wurm
Het GEM presenteert het eerste uitgebreide overzicht in Nederland van één van de meest belangrijke hedendaagse beeldhouwers van dit moment, de Oostenrijker Erwin Wurm (1954). Zijn oeuvre heeft zich de laatste jaren ontvouwd tot een humoristisch universum, waarin hijzelf, zijn publiek, kledingstukken, een gedachte of een handeling beeldhouwwerken zijn. Bezoekers aan The Beauty Business zullen daarom zelf aan de slag moeten om de tentoonstelling af te maken door te poseren als One Minute Sculpture. GEM nodigt iedereen uit deze eigen interpretatie van Wurm’s werk te delen met GEM en andere bezoekers. Wurm maakt niet alleen do it yourself artworks maar ook sculpturen in de meer traditionele zin van het woord. Steeds is er dezelfde interesse in het aanvullen of wegnemen van volume. Kledingstukken kunnen bij hem een sculptuur zijn, ook zonder menselijke drager. Zo drapeerde hij truien om dozen die hij aan de wand bevestigde als tijdelijke sculptuur. Na de tentoonstelling kunnen deze truien zo weer terug in de kast. De tijdelijkheid van deze werken is een belangrijk gegeven voor Wurm. In onze tijd zijn de aloude waarden omver geworpen: kerk, staat en huwelijk, niets is meer tot de dood. Dit wordt weerspiegeld in de sculpturen van Wurm.

One minute sculpture





Geen opmerkingen: